Sinu küsimustele vastab
Ohtlike kaupade vedu
Ohtlike kaupade vedu on meie jaoks igapäevane tegevus. Saame hakkama kõigi kaupadega, mida tohib vedada kardinhaagises, välja arvatud veoklassi 1 ja 7 kuuluvad kaubad (lõhkeained ja radioaktiivsed ained). Nii nagu tavakaupu, veame ka ohtlikke kaupu nii täis- kui ka osakoormatena.
Tavapärasteks ohtlikeks veosteks, mida veame, on näiteks erinevad väetised ja taimekaitsevahendid, õlid, määrdeained, lakid, värvid, kodu- ja autokeemia, kosmeetika ning parfüümid.
UN-number (ÜRO-number) on neljakohaline tunnusnumber, millele eelnevad tähed UN (nt. UN1234). Ohtliku aine identifitseerimine toimub selle tunnusnumbri alusel ning see number on kõigi veoliikide puhul üle kogu maailma sama.
Veoklass – ohtlikud ained on jagatud klassidesse sarnaste ohuomaduste alusel. Üks aine saab kuuluda ainult ühte veoklassi, klassifitseerimine toimub oluliseima ohuomaduse põhjal. Ohtlike ainete veoklasse on kokku 13:
- 1 – lõhkeained
- 2 – gaasid
- 3 – tuleohtlikud vedelikud
- 4.1 – tuleohtlikud tahked ained, isereageerivad ained, tahked mitteplahvatavas olekus lõhkeained
- 4.2 – isesüttivad ained
- 4.3 – ained, mis veega kokku puutudes eraldavad tuleohtlikke gaase
- 5.1 – oksüdeerivad ained
- 5.2 – oragaanilised peroksiidid
- 6.1 – mürgised ained
- 6.2 – nakatavad ained
- 7 – radioaktiivsed ained
- 8 – söövitavad ained
- 9 – muud ohtlikud ained
Pakendigrupp – on grupp, millesse ohtlikud ained võib pakkimise eesmärgil määrata sõltuvalt nende veo ohtlikkuse astmes. Pakendigrupp kirjeldab ohtliku aine ohtlikkust veoklassi siseselt:
- I pakendigrupp – kõrge ohtlikkusega ained
- II pakendigrupp – keskmise ohtlikkusega ained
- III pakendigrupp – madala ohtlikkusega ained
Ohtliku kauba saatja kohustused:
- Saatja peab tagama, et veos on klassifitseeritud ja lubatud veoks.
- Pakendama ja markeerima veose nõuetekohaselt.
- Koostama ja andma kauba vedajale veokirja ja muud vajalikud dokumendid.
- Markeerima tühja puhastamata taara nõuetekohaselt.
Ohtliku kauba vedu ei maksa karta. Enamus meie autojuhtidest on läbinud ADR-koolituse ning omavad pikakajalist kogemust ohtlike veoste vedamisel. Kui paberimajandus on korras ja vedu mõstlikult planeeritud, siis sujub kõik hästi.